Wat kun je allemaal doen om de kans te vergroten?

Tip 1: Stop (ruim) van te voren met de anticonceptie
Als je net bent gestopt met hormonale anticonceptiemiddelen (bijv. de pil en het hormoonspiraaltje) moet de natuurlijke cyclus zich eerst nog herstellen. Hoe lang dit duurt, verschilt per vrouw. Vraag het voor de zekerheid anders even na bij je arts.
Tip 2: Slik foliumzuur
Voor de vroege ontwikkeling van een ongeboren kind is foliumzuur erg belangrijk. Begin zodra je probeert zwanger te worden met het slikken van foliumzuur.
Tip 3: Eet gezond en gevarieerd
Door gezond en gevarieerd te eten vergroot je de kans dat jij zwanger wordt. In het geval dat je zwanger bent geworden krijgt je baby zo ook gelijk de juiste voedingsstoffen binnen. Je gewicht heeft invloed op je vruchtbaarheid. Over- en ondergewicht kunnen je cyclus negatief beïnvloeden en vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken.
Pas op met medicijngebruik; raadpleeg desnoods een arts.
Tip 4: Stop met roken
Als jij of je partner rookt kan dat de vruchtbaarheid aanzienlijk verkleinen. Bovendien leidt roken tot een hogere kans op een miskraam, vroeggeborenen en lichtgewicht baby’s.
Tip 5: Beperk alcohol
Er is niet vastgesteld dat alcohol je vruchtbaarheid aantast, maar er is weleens aangetoond dat alcohol (2 glazen per dag) kan leiden tot een hogere kans op onvruchtbaarheid.
Tip 6: Beperk stress
Naast goede voeding is het belangrijk dat je goed in je vel zit. Een stabiele relatie en een niet te stressvol bestaan vergroten de kans op gezond zwanger worden.
Tip 7: Sport, maar overdrijf niet
Lichaamsbeweging is altijd goed voor je en heeft verschillende positieve effecten. Het is goed voor je gezondheid en vergroot zo je kans om zwanger te worden. Teveel sporten kan echter je vruchtbaarheid aantasten, dus overdrijf het niet.
Tip 8: Ken je vruchtbare dagen
Iedere cyclus heb je een aantal vruchtbare dagen. Deze dagen liggen vlak voor en tijdens de dag van je eisprong (ovulatie). Met een ovulatietest kan je erachter komen wanneer deze is. Je kunt dit ook merken aan je lichaamstemperatuur. Je temperatuur daalt ineens als je ovuleert, de dag erna stijgt je temperatuur en die blijft hoger totdat je ongesteld wordt. Als je dit een paar maanden volhoudt, kom je erachter wanneer je in de ovulatie zit.
Plan je vrijpartij(en) zo’n vijf dagen voordat je ovuleert tot op de dag van de ovulatie.
Tip 9: Voor mannen
Ook voor mannen geldt dat een gezonde levensstijl de vruchtbaarheid gunstig beïnvloedt. Vitamine C, foliumzuur en zink zijn belangrijk voor de productie van zaadcellen. Door roken, drugs, alcohol, medicijnen en chemische stoffen kan de kwaliteit van het zaad achteruit gaan. Vermijd ook strak ondergoed. Sauna’s en hete baden zijn slecht voor de kwaliteit van het sperma.
Tip 10: Laat de moed niet zakken
De meeste stellen worden niet zwanger binnen de eerste 3 maanden. Zelfs na een jaar is het 1 op de 10 gezonde, jonge stellen niet gelukt. Laat de moed dus niet te snel zakken.
Na je 30e neemt de kans op een zwangerschap af.
Tip 11: Neem contact op met je huisarts als het na een jaar nog niet is gelukt
Het is mogelijk dat jij of je partner onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar zijn. Als het na een jaar nog niet gelukt is om zwanger te worden, is het daarom verstandig om een afspraak te maken met je huisarts.

Volg ons

Volg ons op Facebook.
Zo blijf je ook nog eens op de hoogte
van het laatste nieuws rondom onze kraamzorg.

Contact

24/7 Bereikbaar
+31 (0)88 9094000

Je kunt ons ook een email sturen naar het volgende adres:
kraamzorg@mgzl.nl  Wij zullen zo snel mogelijk reageren!

Bedankt voor je interesse in Groene Kruis Kraamzorg  

Wij zijn nu onderdeel van Geboortezorg Limburg

Dé gespecialiseerde zorgverlener voor zwangerschaps- en kraamzorg in heel Limburg. Al generaties lang helpt Geboortezorg Limburg ouders en baby’s aan een zo goed mogelijk begin van hun leven samen. Dat doen we met gediplomeerde, persoonlijk betrokken en enthousiaste kraamverzorgenden. 

Bezoek de website van Geboortezorg Limburg voor meer informatie en om je in te schrijven: